معرفی انواع ورق فولادی

معرفی انواع ورق های فولادی انواع ورق های فولادی برای هدف خاصی تولید می شوند تا در صنایع گوناگون مورد استفاده

توسط DASTESALAMATT در 28 آذر 1401

معرفی انواع ورق های فولادی

انواع ورق های فولادی برای هدف خاصی تولید می شوند تا در صنایع گوناگون مورد استفاده و کاربرد قرار بگیرند. امروزه کارخانه های زیادی به تولید انواع ورق می پردازند. هرکدام از این کارخانه های کیفیت و روش خاصی را برای تولید ورق های فولادی عمدتاً برآورد می کنند. برخی از ورق ها ممکن است، پر استفاده تر نیز باشند که به هر حال موارد کاربرد هر کدام متفاوت است. به همین دلیل، در ادامه به مقایسه این ورق ها خواهیم پرداخت.

ورق سیاه

ورق سیاه از یکی از انواع انواع ورق های فولادی است. بهتر است بدانید نام دیگر ورق سیاه، ورق گرم می باشد. به روش نورد گرم با حرارت بسیار بالا تولید می‌شود که به دلیل ذوب اجزای تشکیل دهنده ورق در دمای بالا رنگ محصول مات می گردد به همین دلیل ورق سیاه نام گرفته است. این محصول در ضخامت های یک میلیمتر تا ۱۰ سانتیمتر تولید و عرضه می شود.

هر چقدر ضخامت ورق بیشتر شود محصول حالت تخت پیدا می کند و شکل پذیری آن نیز کاهش می یابد.

 ورق سیاه به دو روش شیت و رول با ابعاد مشخصی در بازار موجود می باشد. بهتر است بدانید ورق هایی که در کارخانه با اندازه‌های مشخص برش می خورند ورق فابریک نام دارند. ورق سیاه از نظر کیفیت از ST33 تا ST52  دسته بندی می شوند که ورق های پایینتر از ST37 نرم تر و هرچه درصد عنصر کربن در ورق های فولادی بیشتر باشد مانند ورق ST52 ورق سخت‌تر می‌شود.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به ورق فولادی پوشش شده توسط روی گفته خواهد شد. از روش های محافظت در برابر خوردگی گالوانیک می باشد که معمولاً توسط پوشاندن فلز توسط لایه اسپری محافظ که در بیشتر مواقع فلز روی است انجام خواهد شد.

در این حالت پوشش خورده شده و فلز مورد نظر در مورد محافظت قرار خواهد گرفت که فرایند نوع خاصی از واسطه گالوانیکی می باشد.

 میزان مقاومت پوشش گالوانیزه با توجه به ضخامت آن است. یکی از اقتصادی‌ترین راه برای محافظت فولاد در محیط های خورنده پوشاندن فلز می باشد.

ورق روغنی

یکی دیگر از انواع ورق های فولادی ورق روغنی است  که ظاهر فوق‌العاده زیبا و براقی دارد. به همین دلیل برای تولید وسایل تزیینی فلزی و و ساختن وسایل خانگی و مبلمان مورد کاربرد قرار می گیرد. معمولاً کاربرد غیر صنعتی ورق روغنی آن را به یکی از متفاوت ترین ورق های فولادی تبدیل کرده است. در اشکال، سایز و ابعاد گوناگونی می توان به سفارش ورق روغنی بپردازید.

از لحاظ ظاهری هیچ نوع ورقی نمی تواند جای ورق روغنی را بگیرد. همچنین یکی از تفاوت های اصلی دیگر بین ورق روغنی و دیگر ورق های فولادی این است که بعد از تولید با استفاده از روش روغن کاری فرایند تولید خود را به پایان می رساند.

ورق استیل

رق استیل یکی از هزاران محصولات فولادی تولید شده است که دارای ویژگی آلیاژ متفاوتی است که سبب شده است این محصول از مزایای مکانیکی ویژه ای در مقایسه با دیگر محصولات تولید شده فولادی برخوردار شود و این ویژگی در ورق های استیل دلیلی برای استفاده از این محصول در صنایع گوناگون شده است، که می توان گفت یکی از پرکاربردترین ها در این خانواه است.

جنس ورق استیل از یکی از صدها آلیاژ فولاد به دست می آید که بیشترین سطح آن از آهن است و یک دوم درصد آن را کربن تشکیل می دهد. این ترکیب در تولید و ساخت ورق استیل موجب شده است ویژگی های منحصر به فرد و کاربردهای مختلفی داشته باشید که در ادامه این محتوا برای شما شرح خواهیم داد.

ورق رنگی

ورق رنگی از جمله انواع ورق های فولادی است که کاربرد تزئینی آن بسیار به چشم می‌آید. این در حالی است که ورقی مانند ورق سیاه کارایی خود را در صنایع با حساسیت بالا نشان می دهد. ورق های رنگی توسط ورق گالوانیزه تولید می شوند و به خاطر داشتن ظاهر رنگی می توانید جنبه تزیینی آن را به خوبی مشاهده کنید.

معمولاً از لحاظ ضخامت این نوع ورق را میتوان بسیار متغیر در نظر گرفت، که این خود یکی از ویژگی های اصلی به شمار می آید. امروزه برای ساختن سقف سوله و انواع وسایل خانگی فلزی می توان از ورق های رنگی استفاده کرد. البته بخاطر تولید این ورق از ورق گالوانیزه در مقابل زنگ زدگی می توانید کاملا ورق رنگی را مقاوم در نظر بگیرید.

ورق اسید شویی

ورق اسید شویی یکی دیگر از انواع ورق های فولادی است که از ورق سیاه به دست می آید. در زمان تولید ورق اسید شویی انواع لکه به ظاهر این ورق آسیب وارد می‌کند و به همین دلیل، به آن ورق اسید شویی گفته می شود و تفاوتی که مابین ورق اسیدشویی و سیاه وجود دارد، روش شستشوی آن با اسید است.

از ورق های اسید شویی در صنایعی همچون سازی، اتومبیل سازی و پتروشیمی می توان استفاده کرد. ورق روغنی تقریباً شباهت‌هایی با ورق اسید شویی از لحاظ ظاهری دارد، اما از لحاظ فنی و کاربردی کاملاً با ورق روغنی متفاوت  است.

ورق آجدار

ورق آجدار نیز از ورق سیاه به دست می آید که البته شما ظاهری مملوء از برآمدگی را میتوانید روی ورق آجدار مشاهده کنید و به همین دلیل به صورت صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین کاربردی که برای ورق آجدار می توان در نظر گرفت، به وجود آوردن اصطکاک در سطوح گوناگون است و به همین دلیل برای کف اتوبوس، آسانسور، پله و پل مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت انواع ورق استیل

قیمت ورق استیل همچون هر محصول دیگری بسته به کاربرد و برخی ویژگی های آن ها تعیین می شود که در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        درصد آلیاژ ورق استیل

·        درصد و سطح مواد به کار رفته در ساخت ورق استیل همچون مولیبدن، کروم و نیکل

·        کاربرد ورق استیل

·        حجم ورق استیل

·        سطح ضخامت ورق استیل

·        نحوه خرید ورق استیل

·        برند یا نوع شرکت سازنده ورق استیل

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن