پرستاری از سالمند دارای فشار خون

پرستار سالمند و تکنیک های کاربردی برای مراقبت از سالمند مبتلا به فشار خون  بیماری فشار خون بالا یا HBP ی

توسط DASTESALAMATT در 27 شهریور 1401

پرستار سالمند و تکنیک های کاربردی برای مراقبت از سالمند مبتلا به فشار خون 

بیماری فشار خون بالا یا HBP یک بیماری جدی و شایع در میان افراد سالمند است و از آنجایی که هیچ علائم قابل مشاهده‌ای ندارد به نام قاتل خاموش نیز شناخته می‌شود.

شیوع این بیماری به حدی زیاد است که تنها در کشور ایران حدود 42  درصد از جمعیت سالمندان به این بیماری مبتلا هستند، اما از هر 4 نفر فقط یک نفر بیماری خود را تحت کنترل دارد.مراقبت از سالمند وظیفه ی خطیری ست که پرستار سالمند باید این نکات رو رعایت کند.

مدیریت و درمان به موقع این بیماری از اهمیت زیادی برخورداراست زیر فشارخون بالا به رگ‌های خونی بدن آسیب می‌رساند و به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های جدی (و گاهی کشنده) را در سالمندان افزایش می‌دهد.

 سالمندانی که به بیماری‌های مزمن و ناتوان کننده دچار هستند ممکن است برای مدیریت و کنترل علایم فشار خون خود، به کمک دیگران نیاز داشته باشند. 

بااینکه هیچ درمان سریعی برای این بیماری وجود ندارد اما می‌توان با ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی و استفاده از داروهای مناسب این بیماری را کنترل کرد.  

در این مقاله به بررسی تکنیک‌های کاربردی برای مراقبت از سالمند مبتلا به فشار خون پرداخته‌ایم:

چرا بیماری فشار خون بالا خطرناک است؟

مشکل فشارخون بالا، سبب وارد آمدن آسیب‌های جدی به سلامت بدن می‌شود. کنترل یا کاهش فشار خون بالا امری مهم است زیرا عدم درمان این بیماری به‌طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک زیر را افزایش می‌دهد:

  • بیماری عروق کرونر
  • حمله قلبی
  • نارسایی قلبی
  • سکته
  • زوال عقل عروقی
  • بیماری یا نارسایی کلیه
  • از دست دادن بینایی
  • آنژین
  • بیماری شریان محیطی PAD
  • تنگی نفس در هنگام فعالیت بدنی سبک یا ورزش

تکنیک های کاربردی برای مراقبت از سالمند مبتلا به فشار خون

برخی از سالمندان ممکن است تا زمانی که با مشکلات جدی در قلب، مغز یا کلیه خود مواجه نشوند، اقدام خاصی برای کنترل فشار خون خود انجام ندهند. در حالی که استفاده از تکنیک‌های زیر تأثیرات چشمگیری بر کاهش فشار خون و بهبود سلامتی سالمندان دارد:

اندازه گیری منظم فشار خون

اندازه گیری فشار خون افراد سالمند ، کلید کنترل و درمان این مشکل است. بهترین روش برای اندازه گیری فشار خون در منزل، تهیه یک دستگاه سنجش فشار خون خانگی است. در این شرایط پرستار سالمند قادر خواهد بود با اندازه گیری روزانه یا هفتگی فشار خون و ثبت آن در یک دفترچه، الگوی تغییرات فشار خون سالمند را در طول زمان ردیابی کند.

 همچنین با انجام این کار می‌توان از مؤثر بودن تغییرات سبک زندگی اطمینان حاصل کرد. 

 

مصرف داروها بر طبق دستور پزشک 

در بیشتر مواقع لازم است سالمندان برای کنترل فشار خون از داروهای خاصی استفاده کنند. در این شرایط پرستار سالمند موظف است تا با نظارت بر مقدار و زمان مصرف داروها از رعایت دستور پزشک اطمینان حاصل کند.

همچنین با توجه به مضرات قطع ناگهانی دارو لازم است پرستار سالمند پیش از اتمام داروها نسبت به تجدید نسخه و یا مراجعه به پزشک اقدام کند.

در صورت مشاهده عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها ضروری است پرستار فوراً به پزشک اطلاع رسانی کند، اما در هیچ شرایطی قطع خودسرانه داروها اقدام مناسبی نیست.

حفظ وزن سالم و متعادل بدن 

بسیاری از سالمندانی که دچار اضافه وزن هستند از افزایش فشارخون نیز رنج می‌برند. بر اساس توصیه متخصصان کاهش وزن سبب کاهش میزان فشار خون بالا می‌شود. در واقع به ازای هر 4.5 کیلو کاهش وزن میزان فشار خون در حدود 4 میلی‌متر جیوه کاهش پیدا می‌کند.

بسیاری از سالمندانی که به دلیل فشار خون دارو مصرف می‌کنند، در حالی که با کاهش وزن دیگر نیازی به مصرف دارو نخواهند داشت. اقدامات سودمند برای حفظ وزن متعادل شامل:

        تغذیه سالم 

        نوشیدن آب کافی 

        ورزش منظم روزانه

        خواب کافی

مصرف غذاهای مفید برای سلامت قلب  

مقاله فوق در رابطه با فشارخون سالمندان از موسسه پرستاری آسایش ایرانیان بود که خدمات پرستاری ارائه میدهد. شرکت پرستاری آسایش ایرانیان  ارائه دهنده خدمات پرستاری و مراقبت از سالمندان است که سالهای زیادی تجربه دارد و در این زمینه فعالیت دارد.

 

https://asayeshiranian.com/

 

 

موسسه پرستاری آسایش ایرانیان

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن