تاثیر دستگاه لیزر مو بر جوان سازی پوست

استفاده از دستگاه های لیزر زیبایی، ایمن و غیر تهاجمی است، اما بهتر است افراد باردار تحت لیزر قرار نگیرند. پس ا

توسط DASTESALAMATT در 30 تیر 1401

استفاده از دستگاه های لیزر زیبایی، ایمن و غیر تهاجمی است، اما بهتر است افراد باردار تحت لیزر قرار نگیرند. پس از استفاده از لیزر های زیبایی، جهت پیشگیری از خشک شدن پوست می توان از کرم های آبرسان و مرطوب کننده استفاده شود. وقتی فردی برای لیزر مو های زائد اقدام می کند، در جلسه های ابتدایی از انرژی و توان معمولی استفاده می شود و جهت دریافت نتیجه مناسب، به مرور زمان توان و انرژی مورد استفاده افزایش داده می شود. در رفع مو های زائد با سیستم SHR، دمای فولیکول های مو عضو مورد نظر افزایش داده می شود تا ریشه مو سوزانده شود و از بین برود. 4- فناوری یا تکنولوژی لیزر مورد استفاده در انواع دستگاه های لیزر زیبایی حذف مو های زائد، شامل مشخصات فیزیکی مربوط به پرتوی نور انتشار داده شده مانند طول موج کاری دستگاه و قطر پرتوی لیزر (قطر تابش) می باشد که بر روی میزان اثر بخشی دستگاه لیزر تاثیر می گذارد و لازم است به آن توجه شود. دستگاه های لیزر زیبایی برای رفع مو های زائد، نوری به صورت متمرکز انتشار می دهند که ملانین موجود در مو آن را جذب می کند، انرژی نور ارسالی به گرما تبدیل شده و انرژی گرمایی حاصل، موجب کاهش رشد مو های زائد می شود.

در لیزر صورت، مو های زائد موجود در چانه، زیر گلو، پیشانی، روی لپ ها، دور لب و چشم لیزر می شوند. 6- توان داخلی و توان خروجی دستگاه لیزر مورد استفاده در حوزه زیبایی برای رفع مو های زائد بررسی شود. لامپ لیزر که به آن فلش لامپ نیز می گویند، با گذشت زمان تحلیل رفته و اثر گذاری آن کمتر می شود، از این رو لازم است بر اساس عمر فلش لامپ در زمان های مقرر برای تعویض آن اقدام نمود. فن های خنک کننده (سیستم Cooling) نیز به منظور خنک سازی دستگاه و افزایش طول عمر آن کاربرد دارند. دستگاه لیزر با فناوری ان دی یاگ که به آن دستگاه لیزر اندیاگ نیز می گویند، جهت رفع مو های زائد کاربرد دارد و با طول موج کاری 1064 نانومتر (نزدیک به مادون قرمز) اشعه تولید می کند. دستگاه لیزر با فناوری روبی (Ruby) که به آن دستگاه لیزر یاقوت نیز می گویند، اولین دستگاه لیزر مورد استفاده جهت رفع مو های زائد می باشد. این دستگاه نسبت به دستگاه لیزر قیمت کمتری دارد و معمولا به منظور حذف مو های زائد در منزل و سالن های زیبایی کاربرد دارد. قدرت سیستم خنک کننده پوست به قطعه ThermoElectric Cooling که به آن TEC نیز می گویند، بستگی دارد و اگر TEC به کار رفته در آن به صورت دوبل باشد، دستگاه دارای خنک کنندگی بیشتری خواهد بود.

دستگاه IPL یا Intense Pulse Light که به آن سیستم نوری IPL، سیستم روشنایی IPL، دستگاه نوری آی پی ال و سیستم نور شدید پالسی نیز می گویند، دارای فناوری فلش لامپ های زنون می باشد که پرتوی نور غیر منسجم و چند طول موجی تولید می کند و در رفع مو های زائد، مشابه لیزر عمل می کند. میزان رویش مو های زائد در اشخاص متفاوت است و برای رفع آن از روش های مختلفی مانند استفاده از کرم مو بر، تیغ، ژیلت، اپیلیدی، لیزر خانگی IPL، اپیلاسیون و غیره استفاده می کنند. تعداد جلسات و مدت زمان مورد نیاز برای دریافت نتیجه مطلوب در رفع مو های زائد، بنا به نوع پوست و ساختمان بدنی فرد، میزان رویش مو های زائد، رنگ، ضخامت عضو مورد نظر و فناوری دستگاه متفاوت است. 3- در ایران افراد با انواع رنگ پوست از پوست های خیلی روشن تا پوست های خیلی تیره وجود دارد، پس لازم است دستگاهی با فناوری مناسب خریداری شود که پاسخگوی نیاز افراد مختلف باشد. درضمن ممکن است قسمت های مختلف بدن فرد دارای مو هایی با رنگ و جنس مختلف باشد، در این شرایط با استفاده از دستگاه لیزر مجهز به چند طول موج کاری، حداکثر میزان اثر بخشی را خواهیم داشت.

لیزر زیبایی اندیاگ به صورت تخصصی برای پوست های تیره و برنزه (نوع پوستی 5 و 6) طراحی شده است و اثر بخشی آن بر روی مو های تیره و ضخیم بهتر است. بعد از هایفو تراپی با استفاده از دستگاه هایفو لاغری به مدت 14 روز از خوردن غذا های چرب بپرهیزید، تمرین ورزشی سبک داشته باشید و در 4 روز ابتدایی از مواد غذایی دارای کالری منفی مانند کرفس، کلم، گوجه فرنگی، ریواس و غیره استفاده کنید تا چربی ها با سرعت بیشتری از بدن خارج شود و اثر بخشی بهتر صورت گیرد. تا 7 روز بعد از استفاده از لیزر های زیبایی حذف مو های زائد، از رفتن به استخر و سونا خشک و بخار بپرهیزید، در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و برای بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. بعضی از دستگاه های لیزر زیبایی، دارای مانیتوری پشت هندپیس هستند که موجب راحتی و تسلط اپراتور برای انجام تنظیمات می شود. هایفو تراپی برای افرادی که روی پوست عضو مورد نظر، عفونت و منافذ پوست بسیار باز دارند یا کسانی که دندان های خود را ایمپلنت کرده اند، روش مناسبی نیست.

دستگاه های هایفو لاغری (HIFU Slimming) نیز برای کاهش و حذف سلولیت و چربی، امواج اولتراسوند با انرژی بالا را به صورت متمرکز ارسال می کنند تا بافت چربی بشکند و از بین برود. دستگاه E-LIGHT که به آن دستگاه ایلایت نیز می گویند، نوع جدیدی از دستگاه با فناوری IPL می باشد که به صورت همزمان از نور و رادیو فرکانس (امواج رادیویی یا رادیو فرکوئنسی) استفاده می کند (ترکیب سیستم نوری IPL و RF می باشد)، دستگاه مجهز به سیستم خنک کننده مناسبی است که موجب کاهش درد می شود و برای رفع مو های زائد کم رنگ و بور موثرتر است. 11- کارتریج های دستگاه لیزر زیبایی مورد استفاده در هایفو، امواج اولتراسوند را تا عمق های مختلفی برای تحریک کلاژن سازی ارسال می کنند و اپراتور بر اساس نیاز می تواند کارتریجی با عمق نفوذ مناسب انتخاب کند. برای استفاده از دستگاه لیزر زیبایی در حوزه رفع مو های زائد، ابتدا عضو مورد نظر را با تیغ تراشیده و در صورتی که برای استفاده از دستگاه لیزر به ژل روان کننده نیاز باشد، در ناحیه مورد نظر، ژل زده می شود. منبع تغذیه وظیفه تامین انرژی الکتریکی لازم برای دستگاه را بر عهده دارد.

این دستگاه عمق نفوذ بالایی دارد که موجب حفاظت از پوست در مقابل اشعه می شود. طراحی دستگاه های هایفو به گونه ای است که ممکن است مجهز به یک یا چند کاربرد جوان سازی، لیفتینگ و لاغری باشند. جهت استفاده از دستگاه لیزر زیبایی در حوزه جوان سازی و لیفت پوست (هایفو تراپی) و هایفو لاغری، ابتدا عضو مورد نظر می بایست تمیز گردد تا هیچ گونه مواد آرایشی بر روی پوست نباشد. قبل از استفاده از لیزر های حوزه زیبایی، از آرایش کردن و استفاده از کرم بپرهیزید تا هیچ چیزی روی پوست شما نباشد. صفحه نمایشگر ها به صورت لمسی یا دکمه دار هستند، در اندازه های متفاوتی طراحی می شوند و جهت روشن و خاموش کردن دستگاه، انجام تنظیمات، نمایش فرکانس، انرژی، طول موج، نوع تیپ پوستی، انتخاب نقطه مورد نظر و غیره کاربرد دارند. لیزر های زیبایی در ابعاد مختلف طراحی شده و به صورت ثابت و پرتابل در منزل، آرایشگاه ها و کلینیک ها کاربرد دارند. دستگاه های لیزر زیبایی در حوزه جوان سازی پوست برای افرادی که استحکام پوست آنها کاهش یافته است، دچار افتادگی پلک یا ابرو و شل شدن پوست در نقاط مختلف شده اند، کاربرد دارند.

بعضی از دستگاه های لیزر زیبایی هایفو نیز برای جوان سازی و لیفت اندامی خاص استفاده می شوند، بعضی از آنها نیز برای چندین قسمت و حتی لاغری و حذف سلولیت کاربرد دارند. لیزر های زیبایی علاوه بر رفع مو های زائد، در رفع تیرگی و روشن شدن پوست نیز تاثیر می گذارند. از دیگر ویژگی های دستگاه سیستم خنک کننده، وقفه کوتاه بین دو تابش و قطر تابش مناسب است که باعث سرعت بالای فرآیند لیزر در مناطق وسیع تر (کل بدن) می شود و بهترین انتخاب برای افراد با رنگ پوست روشن تا گندمی (نوع پوستی 2 تا 4) و مو های ضخیم و تیره از جمله آقایان می باشد. دستگاه های لیزر زیبایی برای جوان سازی پوست (HIFU: High Intensity Focused Ultrasound) با انتشار امواج اولتراسوند با فرکانس بالا، اثر حرارتی بر روی پوست گذاشته و آنرا گرم می کنند، در چنین شرایطی سلول های مرده در سطح پوست از بین رفته، کلاژن سازی و تولید سلول های جدید افزایش می یابد و بر محکم شدن پوست و لیفت آن به صورت طبیعی و بدون انجام جراحی در زیبایی پوست تاثیر می گذارد.

سفت شدن و لیفت پوست معمولا در حدود 3 تا 5 ماه صورت گرفته و جایگزین شدن کلاژن های قدیم با کلاژن های جدید تا 7 یا 8 ماه بعد از زمان شروع هایفو تراپی صورت می گیرد. توان خروجی به توان داخلی دستگاه لیزر مورد استفاده در حوزه زیبایی بستگی دارد، توان داخلی دستگاه های لیزر زیبایی معمولا 2 تا 2.5 برابر توان خروجی می باشد. به همین دلیل است که نمی توان گفت کدام دستگاه لیزر بهترین است. دستگاه لیزر الکس برای افرادی با پوست روشن مناسب بوده و کسانی که دارای موی ضخیم و پوست سبزه و تیره هستند، بهتر است از دستگاه های مبتنی بر فناوری الکساندرایت استفاده نکنند. افزایش سن، کاهش شادابی پوست و ایجاد چین و چروک برای تمام افراد اتفاق میفتد و انسان همواره در جست و جوی راهی برای ایجاد جوانی و زیبایی پوست می باشد. روش هایفو تراپی با استفاده از دستگاه لیزر با ارسال موج فراصوت به صورت متمرکز و با شدت بالا موجب تحریک و افزایش تولید کلاژن، سفت کردن، لیفتینگ و در نهایت جوان سازی و زیبایی پوست می شود.

دستگاه های SHR برای رفع مو های زائد در ناحیه ای از بدن که دارای تتو می باشد، مناسب نیست، زیرا امکان جذب انرژی ارسال شده توسط تتو و آسیب به پوست وجود دارد. طول موج این دستگاه 694 نانو متر است و جذب نور بالایی در ملانین دارد که این امر موجب شده، دستگاه برای افرادی با پوست روشن و موی نازک مناسب باشد. 2- انواع فناوری دستگاه های لیزر در رفع مو های زائد، دارای مزایا و معایبی هستند و هر کدام برای نوع یا انواعی از پوست مناسب تر می باشند. دستگاه های لیزر از فناوری های گوناگونی استفاده می کنند که ویژگی های خاصی دارند، برای مثال در فناوری OPT، شکل پالس به صورت مستطیلی بوده و مدت زمان هر پالس قابل تنظیم می باشد. توجه داشته باشید که دائمی ترین و موثر ترین روش موجود جهت حذف مو های زائد در تمام نقاط بدن و صورت برای خانم ها و آقایان، استفاده از دستگاه لیزر رفع مو های زائد می باشد. فرآیند لیزر مو های زائد بنا به نقاط مورد نظر و نوع فناوری موجود در دستگاه در بازه زمانی مشخصی انجام می گیرد.

تعداد جلسات و مدت زمان لازم برای ر فع مو های زائد صورت و بعضی از اندام در جدول ذکر شده است اما در همه افراد به صورت یکسان نیست و بهتر است در سال های بعد از دوره نیز سالی یک یا دو بار جهت حفظ ماندگاری، فرآیند لیزر رفع مو های زائد صورت گیرد. از آنجا که دستگاه های لیزر زیبایی در منزل، مطب، سالن و کلینیک های پوستی مورد استفاده قرار می گیرند محل مورد استفاده و تعداد افراد استفاده کننده از دستگاه نیز باید در نظر گرفته شود. حین برخورد موج فراصوت با پوست عضو مورد نظر، ممکن است فرد احساس گرمای کم یا سوزن سوزن شدن داشته باشد که لازم است به پزشک اعلام کند تا بنا به تشخیص وی داروی مسکن استفاده شود یا در تنظیمات انجام شده تغییری ایجاد شود. دستگاه های لیزر مورد استفاده در حوزه زیبایی دارای لامپ لیزر، المان، فن خنک کننده، منبع تغذیه، صفحه نمایشگر، فیلتر، هندپیس، کانکتور و در بعضی از دستگاه ها عینک محافظ چشم هستند. کانکتور های هندپیس، اتصال دهنده هندپیس به دستگاه لیزر زیبایی می باشند و در ابعاد مختلفی هستند.

14- ابعاد و اندازه دستگاه لیزر بسیار مهم است. لازم است به تناسب اندازه دستگاه لیزر و ابعاد کلینیک یا مطب توجه شود و دستگاه لیزر زیبایی ثابت یا پرتابل با ابعاد مناسب خریداری شود. لیزر بار، قطعه مهمی می باشد که از کنار هم قرار گرفتن لیزر سورس ها تشکیل می شود و اشعه لیزر را ایجاد و به پوست می تاباند، از این رو کیفیت آن بسیار مهم است و بهتر است دستگاه لیزر خریداری شده، دارای لیزر سورس هایی با حداقل توان 50 وات باشند. دستگاه های لیزر زیبایی برای رفع مو های زائد، جوان سازی پوست و لاغری کاربرد دارند و بر اساس فناوری و اشعه ساطع شده، در انواع مختلفی دسته بندی می شوند. کولینگ پوست در دستگاه لیزر برای خنک سازی بافت پیش از تابش، حین و بعد از تابش کاربرد دارد و موجب راحتی زیبا جویان، عملکرد بهتر دستگاه و جلوگیری از عوارض احتمالی پوستی می شود. این دستگاه دارای کارتریج هایی با عمق نفوذ متفاوت بر اساس کاربرد و عضو مورد نظر هستند.

آخرین مطالب